ورود و ثبت نام

حقایق جالب در مورد برنامه نویسی پایتون

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

حقایق جالب در مورد برنامه نویسی پایتون

سلام عزیزان تو این مطلب میخوایم در مورد برنامه نویسی پایتون بدونیم و همچنین موارد جالبی که اون رو از زبان های دیگه جدا میکنه.

 

پایتون یک پروژه سرگرمی بود:

در دسامبر سال 1989 ، گیدو ون روسوم ، خالق پایتون به دنبال یک پروژه سرگرمی بود تا بتواند وی را در هفته کریسمس مشغول کند. او به فکر نوشتن یک اسکریپت جدید بود که از فرزندان ABC باشد و همچنین برای هکرهای یونیکس / سی جذاب باشد. او تصمیم گرفت آن را پایتون بنامد.

 

چرا به آن پایتون گفته می شد:

نام این زبان مربوط به مارها نیست ، بلکه در مورد گروه کمدی محبوب انگلیس مونی پیتون (از دهه 1970) است. خود Guido یکی از طرفداران بزرگ سیرک پرواز مونی پایتون است. او بخاطره علاقه شخصی به این گروه ، این پروژه را “پایتون” نامگذاری کرد. و این دلیل نام گذاری پایتون هست.

 

 

IDLE پایتون:

اولین جایی که باید کد های پایتون اجرا کنید IDLE هست که به صورت خطی کد هارو اجرا میکند در تصویر زیر با import this میتوانید در مورد آن بیشتر بدانید.

 

پایتون با پلتفرم های مختلفی حمل می شود:

CPython – نوشته شده در C ، متداول ترین اجرای پایتون

Jython – نوشته شده در جاوا ، کامپایل می شود به bytecode

IronPython– پیاده سازی شده در C # ، یک لایه قابل ارتقاء به چارچوب های نوشته شده در .NET

Brython– مرورگر Python ، در مرورگر اجرا می شود

RubyPython– پلی بین مترجمان پایتون و روبی

PyPy – پیاده سازی شده در پایتون

MicroPython – روی میکروکنترلر اجرا می شود

 

شرکت های بزرگی. از پایتون استفاده میکنند:

بیشتر این شرکت ها پایتون را برای محصولات و سرویس های خود استفاده میکنند که در لیست قابل مشاهده هست.

Nasa

Google

Nokia

IBM

Yahoo! Maps

Walt Disney Feature Animation

Facebook

Netflix

Expedia

Reddit

Quora

MIT

Disqus

Hike

Spotify

Udemy

Shutterstock

Uber

Amazon

Mozilla

Dropbox

Pinterest

Youtube

 

خب تا اینجا یه معرفی کلی از پایتون کردیم و در ادامه میریم مواردی رو در قواعد کد نویسی پایتون بررسی میکنیم.

 

توابع میتوانند چندین مقدار رو return کنند:

در پایتون توابع میتوانند به صورت tuple چندین value رو بازگردانی کنند که به فرض مثال در جاوا این کار امکان پذیر نیست. درتصویر زیر میتوانید کد رو مشاهده کنید.

 

مقداردهی چند منظوره در یک خط کد:

پایتون به شما امکان می دهد در یک تعریف مقدار ، همان مقدار را به چندین متغیر اختصاص دهید. همچنین به شما امکان می دهد مقادیر را به طور همزمان به چندین متغیر اختصاص دهید که در تصویر زیر قابل مشاهده هست.

 

با slicing راحت تر میتونیم یک لیست را معکوس کنیم:

با استفاده از برش یا slicing در پایتون میشه به تمام بخش های یه رشته یا لیست دسترسی داشت به فرض مثال با یه خط کد یه لیست رو معکوس میکنیم که در تصویر زیر قابل مشاهده هست.

 

می توانید به طور زنجیره ای مقایسه کنید:

شرط ها ممکن است بیش از یک مقایسه به طور همزمان داشته باشد. شما می توانید شرط هایی را داشته باشید که بررسی کند که آیا یک مقدار از دیگری بزرگتر است و نسبت به دیگری در یک لحظه کمتر است که در تصویر زیر قابل مشاهده هست.

 

رشته ها در یک خط با فاصله با هم جمع میشوند:

شاید تا الان این شکل کد را ندیده باشین که رشته ها رو با فاصله از هم در کد وارد کنیم و آن ها به طور خودکار با هم جمع شوند که در تصویر زیر قابل مشاهده هست.

 

به همراه حلقه ها میتوانید دستور else استفاده کنید:

شاید کمتر دیده باشین که حتی اگر شرایطی در حلقه درست نباشد بتوان کده دیگری را با else اجرا کرد که در تصویر زیر قابل مشاهده هست.

 

عبارت _ آخرین مقدار پردازش را ذخیره میکند:

در پایتون under line (_) اخرین مقدار یا کدی که شما در IDLE وارد میکنید در خود ذخیره میکند که در تصویر زیر قابل مشاهده هست.

 

خب این مطلب هم به پایان رسید و سعی شد توضیح کلی در مورد پایتون و خصوصیات دستوری آن را بدهیم.

 

 

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط